Föreningen Kinnekulle Tuftakademi är tänkt att fungera som en kompetensbank för konst, textil och hantverksintresserade och finns till för att främja kunskap om tuftning. Målet är att vara ett nav för tuftning och textilkonst i en levande landsbygd till exempel genom studiecirklar och föreläsningar. Det är ägaren av Kinnekulle Tuftakademis Ateljé, Tina Frausin, som erbjuder kurserna där du lär dig tufta för hand.

Mitt på det blommande berget Kinnekulle med utsikt över Vänern ligger tuftateljén där också föreningen har sitt säte. Initiativtagare till föreningen är konstnären Tina Frausin.

Bli medlem eller skriv upp dig för föreningens nyhetsbrev

Medlemskap i föreningen kostar 100 kronor per år.

Du är också välkommen att följa Kinnekulle Tuftakademi i våra sociala medier på Facebook och Instagram.

Föreningen har möte ute på altanen i sommarsol.

Lär dig tufta för hand

På Kinnekulle Tuftakademi kan du gå kurser hos konstnär Tina Frausin där du får lära dig att tufta för hand med elektriska maskiner som hjälp. Det finns kurser både för dig som vill prova på tekniken och längre kurser för dig som vill lära dig tekniken mer ordentligt.

När du gått grundkursen finns också möjlighet för dig att hyra ateljén för att kunna tufta mer ostört.